Έχει κι ένα επίτευγμα η σημερινή δημοσιογραφία.Δίνοντας λόγο σε αμόρφωτους παρουσιάζει την κοινωνική αμάθεια.
Όσκαρ Ουάιλντ

Κυριακή, 13 Φεβρουαρίου 2011

Μήπως είμαστε για άλλου είδους άσυλο;

 

Και πριν ξεφτίσει εντελώς η ιστορία με τους 250 περίπου μετανάστες που στεγάστηκαν για ένα διάστημα στη Νομική θα επαναφέρω την συζήτηση γύρω από το θέμα ξανά στο τραπέζι.
            Ξεκινώντας επαγωγικά, μετάβαση από το ειδικό στο γενικό, ας αναλύσουμε την ετοιμολογία της λέξης «άσυλο». Η λέξη είναι σύνθετη. Αποτελείται από το στερητικό «α» και την λέξη «σύλη» που σημαίνει απογύμνωμα, αφαίρεση, λεηλάτηση. Ολόκληρη η λέξη σημαίνει κάτι το ιερό, το ασφαλές και το απλησίαστο. Μια συνώνυμη λέξη είναι το άβατο.
            Στην αρχαιότητα άσυλο αποτελούσαν οι ναοί και οι βωμοί, χώροι δηλαδή, ιεροί και προστατευμένοι από τους θεούς. Ήταν ένας θεσμός εθιμικού δικαίου. Εκεί κατέφευγε για να προστατευτεί κι ο ικέτης. Ο Δίας, άλλωστε, ο επονομαζόμενος και Ικέσιος θα τον προστάτευε. Και κανείς δεν θα είχε το δικαίωμα να τον πειράξει μέχρι την εκδίκαση του εγκλήματος που είχε διαπράξει(οι ικέτες συνήθως είχαν κάνει κάποιο βαρύ έγκλημα).
Σήμερα, το άσυλο είναι συνδεδεμένο με την έννοια του απαραβίαστου ενός Πανεπιστημιακού χώρου. Μάλιστα, προστατεύεται δια νόμου από το Σύνταγμα, νόμος που διασφαλίζει την αυτάρκεια, την αυτονομία, την αυτοδιοίκηση και μια γενικότερη νομοθετική ελευθερία στις τάξεις της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης.
Το Ακαδημαϊκό άσυλο, ωστόσο, δεν εξασφαλίζει μόνο την κτιριακή άνεση και τις άριστες τεχνολογικές εγκαταστάσεις. Είναι κάτι πολύ παραπάνω από το υλικοτεχνικό κομμάτι. Εκτός του ότι παρέχεται ανοιχτά το δικαίωμα του διδάσκειν και του διδάσκεσθαι, αποτελεί μοντέλο ελεύθερης πνευματικής, ερευνητικής, πολιτικής(πολλοί περιορίζονται και πατάνε σ’ αυτό), κοινωνικής, πολιτισμικής και μαθησιακής δραστηριότητας. Η τριτοβάθμια εκπαίδευση, εξάλλου, είναι η πεμπτουσία της εξειδικευμένης γνώσης και αποτελεί το βήμα πριν την έξοδο στην αγορά εργασίας.
Το Πανεπιστημιακό άσυλο, ας μην ξεχνάμε, πως ήρθε στην Μεταπολίτευση και είχε ως θεμέλιο στόχο την ελευθερία του πράττειν ελευθέρως(όχι ασύδοτα), την ελευθερία της γνώμης και την ανεξάρτητη και χωρίς περιορισμούς έρευνα και κυρίως την γνώση. Μια γνώση ελεύθερη και όχι παρωχημένη. Τώρα τι σχέση έχουν αυτά με το δράμα των μεταναστών;!
Και για να μην παρεξηγηθώ, επειδή το θέμα που συζητούμε είναι λεπτό, θα πω το εξής: Αυτό που συνέβη στη Νομική ,επί του πρακτέου, ήταν μια διπλή ήττα! Πρώτον, έγινε έντονη η αμφισβήτηση του αν πρέπει να υφίσταται άσυλο στα Πανεπιστημιακά Ιδρύματα κι έφερε πολύ πολιτική κουβέντα. Δεύτερον, όξυνε τα πνεύματα γύρω από το μεταναστευτικό θέμα. Όπερ σημαίνει πως μπορούν να ληφθούν ακραίες αποφάσεις που σίγουρα θα προκαλέσουν αντιδράσεις και θα δημιουργήσουν ένα μίνι χάος.
Τα ανθρώπινα δικαιώματα των 250 πολιτικών μεταναστών είναι αδιαμφισβήτητα. Η πολιτεία φέρει τεράστια ευθύνη, έτι μια φορά, που δεν μερίμνησε για την εύρεση προσωρινής, τουλάχιστον, στέγασης των ανθρώπων αυτών. Δυστυχώς, φανερώθηκε άλλη μια φορά η πολιτική γύμνια στην οργάνωση και διευθέτηση ζητημάτων.
Κλείνοντας, αυτό που θέλω να πω είναι πως το απαραβίαστο του Ακαδημαϊκού ασύλου παραβιάστηκε από εισερχόμενες μειοψηφίες που λειτούργησαν(είτε με γνώμονα το ανθρωπιστικό αίσθημα είτε εξυπηρετώντας πολιτικές σκοπιμότητες δεν με ενδιαφέρει κιόλας)όπως λειτούργησαν. Με θλίψη διαπιστώνω, ιδίοις όμμασι, πως σημαντικά φαινόμενα κοινωνικής παθογένειας εκπηγάζουν ολοένα και πιο πολύ από χώρους διδασκαλίας και μάθησης. Προσωπικά θεωρώ πως η χρεοκοπία της σημασίας του ασύλου είναι ορατή…
Υ.Γ. Το συγκεκριμένο γεγονός έχει διχάσει την κοινή γνώμη. Σε σημείο που να θεωρηθείς αν εκφέρεις άποψη ή ρατσιστής ή αριστερός! Καλημέρα Ελλάδα...   
                

6 σχόλια:

  1. Θα συμφωνήσω σε ό,τι λες.Το ασυλο δεν μπορει να υφισταται ως νομος την στιγμη που παρερμηνευεται η σημασια του και ιδιωποιειται απο τον καθεναν.Περα απο το γεγονος οτι το Ακαδημαικό Ασυλο ειναι ΜΟΝΟ για τους φοιτητες οι υπευθυνοι οφειλουν να συγκεκριμενοποιησουν την σημασια του.Και αυτο δεν εχει γινει πραγματικοτητα μεχρι τωρα γιατι τα συμφεροντα συμβαδιζουν περισσοτερο με την καταργηση του παρα με την προστασια και διατηρηση του.Εαν λοιπον θελουμε να εχουμε μια ξεκαθαρη θεση απεναντι σε αυτον τον θεσμο οφειλουμε να ειμαστε επιφυλακτικοι γιατι οι ακροτητες δεν θα μας οδηγησουν πουθενα...Η διατηρηση ή η καταργηση του "θεσμικου" ασυλου ως καθ αυτες διαδικασιες ειναι μεμπτες γιατι στη ζωη δεν υπαρχει μονο μαυρο ή ασπρο.Εαν κατα τη γνωμη μου χρειαζεται να διατηρηθει, πρεπει να προσστατευτει γιατι ενας θεσμος δεν λειτουργει μονος του ενω εαν πρεπει να καταργηθει πρεπει να εξασφλιστουν τα επιμερους δικαωματα που χανονται μαζι του.Γιατι το ασυλο δεν παυει να εσωκλειει δικαιωματα φοιτητων και η ενδεχομενη καταργηση του συνεπαγεται με την ταυτοχρονη και καταφορη παραβιαση των δικαιωματων των φοιτητων.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Για να παίξω λίγο και το δικηγόρο του διαβόλου το Ακαδημαϊκό άσυλο και γενικότερα ο ευρύτερος τομέας του Πανεπιστημίου ,ανέκαθεν, και ιστορικώς αποδεδειγμένα,βρισκόταν κοντά σε όλες τις τρέχουσες κοινωνικοπολιτικές εξελίξεις και έπερνε δυναμικά θέση όποτε έπρεπε.Άλλωστε, αυτή είναι και η ουσία του θεσμού! Να βρίσκεται κοντά στις εξελίξεις.Ποτέ όμως με ακραίο τρόπο...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Και καπου εδω μπλεκουμε τα μπουτια μας!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. κοιτα να δεις ...στο οτι ηταν λαθος χειρισμος η εγκατασταση των μεταναστων στη νομικη μεχρι ενος σημειου θα συμφωνησω..ομως εχε υποψιν σου οτι αρχικα οι μεταναστες ζητησαν να στεγαστουν στο κτιριο της ΓΣΕΕ ,κατι που η ηγεσια της αρνηθηκε και επισης οτι σε αντιθεση με αυτα που ελεγαν τα μεσα μαζικης αποβλακωσης και τρομοκρατουσαν τον κοσμο ,οι μεταναστες ΔΕΝ ηταν εγκατεστημενοι στο κτιριο της νομικης που γινονται τα μαθηματα ,αλλα στο διπλανο ..ημουν εκει εκεινες τις μερες και ειδα καποια πραγματα ..εσυ αν ησουν καλως και σεβαστη η αποψη σου .αλλα αν δεν ησουν και δεν ειδες τοτε μην μιλας εκ του ασφαλους .οσο για το θεμα του ασυλου ,
    πραγματικα εχω βαρεθει ν'ακουω ολα αυτα τα σαπια για "ελευθερη διακινηση ιδεων" ,"ανεμποδιστη διεξαγωγη της εκπαιδευτικης διαδικασιας" κ ολα τα σχετικα .το ασυλο εχει κοινωνικη σημασια και ανθρωπιστικη αξια .κατακτηθηκε με αιμα και συνδυαστηκε με την πτωση της χουντας. αλλα και σημερα ,που αν και δεν εχουμε χουντα ,βλεπουμε ανθρωπινα δικαιωματα και ελευθεριες να καταπατουνται απο το ιδιο το κρατος .το πανεπιστημιακο ασυλο λοιπον ανηκει σε ολο το λαο και ειναι χωρος εκφρασης (με πραξεις εκτος απο λογια) αλλα και ενα καταφυγιο για τον καθε κοινωνικα αδικημενο .
    αν καταργηθει ανοιγει ο δρομος για ανεπιστρεπτι καταργησεις οσω αλλων κοινωνικων δικαιωματων εχουν απομεινει .η αστυνομια δεν εχει καμια δουλεια στο πανεπιστημιο ,η ιδια η πανεπιστημιακη κοινοτητα εχει το καθηκον και την αναφαιρετη αρμοδιοτητα να ελεγχει την κατασταση μεσα στον χωρο του πανεπιστημιου . και επισης νομιζω πως ενα πανεπιστημιο δεν εχει αξια μονο γισ τις γνωσεις που προσφερει και για τα εφοδια για τν επαγγελματικη καριερα .
    εχει αξια οταν αφηνει την κοινωνικη σου συνειδηση να αναπτυχθει και σε μαθαινει να υπερασπιζεσαι το δικαιο του αδυναμου ...γιατι αυτο ειναι ανθρωπια στην τελικη ...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Βρέθηκα δύο φορές στο διπλανό όπως είπες κτίριο της Νομικής(ζητώ συγγνώμη που δεν το ανέφερα στο άρθρο μου)όπερ σημαίνει πως μπορώ να διαμορφώσω άποψη.Ειλικρινά σέβομαι και συμμερίζομαι κάθε γραμμή αυτών που έχεις πει!Μόνο αν ξέρεις θα ήθελα να μου πεις πως βρέθηκαν όλοι αυτοί οι άνθρωποι εκεί.Πως μαζεύτηκαν,πως πήγαν εκεί και ποιος τους μετέφερε!Αδελφέ συμφωνώ μαζί σου πως το άσυλο αν καταργηθεί θα καταστρατηγηθούν και πολλά ακόμα δικαιώματα στον Πανεπιστημιακό χώρο! Δυστυχώς όμως βάλαμε οι ίδιοι τα χέρια μας και βγάλαμε τα ματάκια μας όχι τώρα με αυτή την κίνηση(καθώς αυτή ήταν η αφορμή για την αμφισβήτηση του ασύλου)αλλά με παλαιότερα γεγονότα που έθεσαν τη βάση της αμφισβήτησης της χρησιμότητάς του!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Ευχαριστώ για τα σχόλια σας!